تعریف سیاست در ایران متفاوت از سایر کشورهای دموکراتیک است. معمولا پس از پیروزی هر جریان سیاسی حزب برنده کابینه را تشکیل میدهد و با توجه به اینکه تفکیک قوا یک اصل بنیادین در جوامع دموکراتیک است، مدیران منصوب شده و نهایتا حزب حاکم باید پاسخگوی اقدامات و سیاستگذاریها حزب حاکم باشند. اما در ایران […]
تعریف سیاست در ایران متفاوت از سایر کشورهای دموکراتیک است. معمولا پس از پیروزی هر جریان سیاسی حزب برنده کابینه را تشکیل میدهد و با توجه به اینکه تفکیک قوا یک اصل بنیادین در جوامع دموکراتیک است، مدیران منصوب شده و نهایتا حزب حاکم باید پاسخگوی اقدامات و سیاستگذاریها حزب حاکم باشند.
اما در ایران بیش از تفکیک قوا، ائتلاف قوا حاکم است. با توجه به اینکه آقای پزشکیان به عنوان رئیس دولت چهاردهم از سوی مردم و با همت اصلاح طلبان انتخاب شد، انتظار میرود کابینه و به تبع آن دولت های محلی با توجه به گرایشهای سیاسی حاکم بر کشور از بین معتقدین به سیاست حاکم انتخاب شوند و در صورت بروز هرگونه سوء مدیریت و ناکارآمدی باید پاسخگوی مردم باشند.
با توجه به حاکمیت ائتلاف قوا در کشور و استانها از جمله استان کرمانشاه دولت ها عملا چشم به دهان نمایندگان مجلس دوختهاند زیرا بدون اذن آنها هیچ استاندار، مدیران کل، فرمانداران و بخشدراران انتخاب نخواهند شد.
بدین منظور اخیرا رایزنیهایی برای انتخاب استاندار با رئیس مجمع نمایندگان استان، با حضور فعالان ستادی دکتر پزشکیان در کرمانشاه صورت گرفته است. در این جلسه که بسیاری از ارکان ستاد مرکزی دکتر پزشکیان حضور داشتند که برای جلب نظر وحید احمدی رئیس مجمع نمایندگان استان، بیش از ۲ ساعت جلسه در پشت درب های بسته برگزار نمودند. با توجه به اینکه نظر نهایی بر اساس اجماع همه نمایندگان روی یک گزینه است، لذا در این جلسه توافق قطعی صورت نگرفت. لازم به توضیح است که نمایندگان استان کرمانشاه همگی اصولگرا و برخی نزدیک به جبهه پایداری هستند و در انتخابات اخیر ریاست جمهوری از قالیباف و جلیلی حمایت کردند.
با توجه به عدم همسویی در نگاه به موضوعات کلان سیاسی و نوع نگاه به منافع ملی، چه انتظاری وجود دارد که فرد انتخاب شده (استاندار آینده کرمانشاه) توسط این نمایندگان معتقد به جریان سیاسی پیروز در انتخابات باشد؟ یقینا ورود نمایندگان مجلس استان در انتخاب استاندار را می توان نوعی تعارض منافع تعبیر کرد. زیرا نمایندگان مجلس انتظار دارند که فرمانداران، بخشدران و مدیران ادارات شهرستانها با نظر آنها انتخاب شوند و خروجی آن چیزی به غیر تامین منافع نمایندگان در استان نخواهد بود. لازم به توضیح است که این رویکرد برای اولین بار نیست و در سنوات قبل نیز تکرار شده و به عادتی غلط اما مالوف تبدیل شده است.
نکته حائز اهمیت این جلسه شخصیت هایی است که برای استاندار شدن به رئیس مجمع نمایندگان استان معرفی شده اند. در این جلسه ۳ نفر از شخصیت های استان برای تصدی پست استانداری کرمانشاه معرفی شدهاند که در این میان برگ برنده با آقای عبدالرضا شعبانی است. شعبانی که در رزومه خود دوره ناموفقی از شهرداری کرمانشاه را سپری نمود، که با استیضاح شورای شهر وقت کرمانشاه در اسفند ۹۴ از سمت خود برکنار می شود. ( خبرگزاری مهر)
او اکنون بیشترین اقبال در بین شخصیت های حایز شرایط را دارد. شعبانی دبیر حزب اعتدلال و توسعه کرمانشاه است و با آقای نوبخت دبیرکل این حزب ارتباط نزدیکی دارد. انتظار می رود ایشان فعلا نسبت به سایر رقبا از شرایط بهتری برخوردار باشد. البته لازم به توضیح است که آقای شعبانی اصلاح طلب نیست و شاید یکی از مهمترین فاکتورهای برنده شدن ایشان همین موضوع است. جدای از نگاه سیاسی ایشان ارتباط بسیار نزدیک او با رئیس ستاد دکتر پزشکیان در استان و هم چنین ارتباط نزدیک با همشهری خود، دکتر قائم پناه معاون اجرایی دولت چهاردهم از دیگر برگ های برنده آقای شعبانی است.
با توجه به اینکه گزینههای متنوعی در خصوص استانداری کرمانشاه در حال مطرح شدن میباشد به زودی و بر اساس شرایط نامزدهای استانداری در مورد آنها خواهیم نوشت.
جعفر همتی و حاج عباس سروری نمونه این دونفر رو در استان پیدا نمیکنید