همانطور که همه می دانیم شورای شهر کرمانشاه مجموعه ای از ناکارآمدی ها را در کارنامه خود دارد. از انحلال شورای شهر کرمانشاه تا عدم تشکیل جلسات و عدم تفاهم در انتخاب شهردار. در همین مورد اخیر که شورای شهر به اتفاق آراء آقای نوروزی را به عنوان شهردار کرمانشاه انتخاب کرد، پس از اینکه […]
همانطور که همه می دانیم شورای شهر کرمانشاه مجموعه ای از ناکارآمدی ها را در کارنامه خود دارد.
از انحلال شورای شهر کرمانشاه تا عدم تشکیل جلسات و عدم تفاهم در انتخاب شهردار. در همین مورد اخیر که شورای شهر به اتفاق آراء آقای نوروزی را به عنوان شهردار کرمانشاه انتخاب کرد، پس از اینکه خیال شان از عدم کاندیداتوری او آسوده شد ساز مخالفت را کوک کردند.
البته طی این مدت شورای شهرکرمانشاه همکاری قابل توجهی با شهردار نداشت بلکه او را مدیریت کرد تا به هدف مهندسی در انتخابات مجلس شورای اسلامی برسند.
همه این ناکارآمدی ها فقط مردم شهر کرمانشاه را متضرر می کند و اعضای شورای شهر کرمانشاه با خیال آسوده در انتخابات بعدی کاندید شده و معمولا به شورای شهر باز می گردند و روز از نو روزی از نو.
باید متذکر شد که این مشکل به ما مردم باز می گردد، که چرا در انتخاب مان دقت لازم را نداریم؟ و موجب ورود افرادی به شورای شهر می شویم که الفبای تعامل و درک از وضعیت شهر کرمانشاه را ندارند؟
برای همین است که شاهد هیچ رخداد جدید و نوآورانه ای در کرمانشاه نیستیم.
واقعا چرا؟!
در کرمانشاه هر وقت بحثی تاریخی در می گیرد، معمولا شنیده یا گفته ایم که: کرمانشاه روزگاری مرکز استان پنجم بوده و این استان چنین و چنان بوده است. امروز کار به جایی رسیده علاوه بر اینکه توان مدیریت استان خودمان را نداریم، استان های همجوار نسبت به تمامیت ارضی استان کرمانشاه چشم طمع دارند و اتفاقا موفق هم بوده اند.
بارها شنیده ایم که کرمانشاه از منابع انسانی موفقی برخوردار است اما به دلیل تنگ نظری در استان جلای وطن می کنند و در هر استان دیگری که مشغول به کار شوند، مثمر ثمر و مفید فایده هستند. پس نمی توان گزینه نبود نیروی انسانی لایق در استان را پذیرفت.
مورد بعد، موضوع عدم همکاری و همدلی بین مسئولین و تصمیم سازان استان است. البته این موضوع محتمل تر است. به طور مثال هم اکنون در استانداری کرمانشاه حداقل دو جریان تصمیم ساز هستند که بسیاری از برنامه های یکدیگر را از جمله انتصاب و یا جابجایی مدیران را تحت شعاع قرار می دهند!
یا همین شورای شهر کرمانشاه که پس از ۶ دوره برگزاری انتخابات شورای شهر، حتی برای یک دوره هم اعضای هماهنگ و شایسته نداشته ایم که به فکر رفع مشکلات شهر باشند و نتیجه آن را می بینیم که کرمانشاه به لحاظ مبلمان شهری، یک شهر بدقواره است. یا به تعبیر استاندار کرمانشاه شبیه گیاه خودرو وحشی است و اصلا انضباطی ندارد.
مدیریت ارشد استان در اقدامی بی نظیر تذکر بجا و مقتدرانه ای به اعضای شورای شهر کرمانشاه داد که بازتاب بسیار خوبی در رسانه ها و افکار عمومی استان داشته است. او به اعضای شورای شهر فرصتی سه ماهه داد که برنامه های معطل مانده کرمانشاه را ساماندهی کنند.
البته این اتفاق بی نظیر بوده و هیچیک از استانداران سابق و اسبق کرمانشاه چنین موضع قاطع و شفافی برای پاسخگو کردن شورای شهر کرمانشاه نگرفته بودند. در اینجا باید به استاندار محترم کرمانشاه دستمریزاد گفت.
اما مسائلی ممکن است پیش آمد کند که طرح آن خالی از لطف نیست. ابتدا اینکه کرمانشاه در تاریخ شورای شهر خود یکبار طعم انحلال را چشیده است. بنابراین اعضای شورای شهر می دانند پس از انحلال هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. زیرا نیازی نیست به ارگان یا نهادی در قبال سوء استفاده از اعتماد مردم کرمانشاه پاسخگو باشند. پس اصطلاحا ککشان هم نمی گزد.
بنابراین خوب است بدعتی مبارک گذاشته شود که اگر شورا شهر منحل شد، هریک از اعضای کنونی آن در صورت کاندیداتوری، به دلیل ناکارآمدی، و سوء استفاده از اعتماد مردم رد صلاحیت شوند و باید در قبال فرصت سوزی ها به نهاد قضایی استان پاسخگو باشند، یقینا در آینده شرایط امروز را نخواهیم داشت و راه برای افراد و برنامه های جدید باز می شود.
مورد بعدی اینکه اعضای شورای شهر کرمانشاه در فرصت سوزی استاد هستند. بنابراین امیدی نیست که این ۳ ماه را برای بهبود اوضاع شهر و مردم صرف کنند. تجربه ثابت کرده است اعضای شورای شهر کرمانشاه نمی توانند برای حل مشکلات شهر دور یک میز بنشینند و تصمیم بگیرند. آنها برای بقاء خود پروژه برکناری استاندار را کلید خواهند زد و با توجه به ارتباطات شان با وزارت کشور و افراد ذی نفوذ، به دنبال پاک کردن صورت مسئله هستند تا رفع مشکلات مردم.
مهدی فتاحیان
مدیرمسئول پایگاه خبری لوتوس پرس
۱۵ بهمن ۱۴۰۲
دیدگاهتان را بنویسید