خبر فوری

پنجشنبه / ۲۹ شهریور / ۱۴۰۳ Thursday / 19 September / 2024
×

“هوالحی‌القیوم‌الذی‌لایموت” مجمع نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی استان کرمانشاه سلام علیکم “احمد خالق توفیق” می‌گوید: گویی مقدر شده است این‌گونه زندگی کنیم، بلاتکلیف در میان همه‌چیز، آن‌چه پیش می‌آید را دوست نداریم، و هر آن‌چه را دوست داریم پیش نمی‌آید. به گمان‌تان وضعیت اسفبار معیشتی، موجب تحلیل رفتن اذهان عمومی گردیده است؟! شما که واقفید، […]

آشتی اجتماعی

“هوالحی‌القیوم‌الذی‌لایموت”

مجمع نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی استان کرمانشاه

سلام علیکم

“احمد خالق توفیق” می‌گوید: گویی مقدر شده است این‌گونه زندگی کنیم، بلاتکلیف در میان همه‌چیز، آن‌چه پیش می‌آید را دوست نداریم، و هر آن‌چه را دوست داریم پیش نمی‌آید. به گمان‌تان وضعیت اسفبار معیشتی، موجب تحلیل رفتن اذهان عمومی گردیده است؟!

شما که واقفید، مردم نیز آگاه باشند: ماده ۶۳۰ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات): هرگاه مردی همسر خود را در حال زنا با مرد اجنبی مشاهده کند و علم به تمکین زن داشته باشد می‌تواند در همان حال آنان را به قتل‌ برساند و در صورتی‌که زن مکره باشد فقط مرد را می‌تواند به قتل برساند. (هر چند اثبات این خیانت در دادگاه سخت است اما از تبعیض‌آمیز بودن این قانون چیزی کم نمی‌کند.)

آیا زمان آن فرا نرسیده است که با اصلاح این قانون، به تمام قتل‌های ناموسی پایان دهید؟! “

مردان را با قوانین مردانه، تا بن‌دندان مسلح کرده‌اید.

” راستی: چرا کلمه‌ی “رجال” را از کتاب قانون اساسی حذف نمی‌کنید تا بتوانیم از پتانسیل وصف‌ناپذیر برخی از زنان، در سطوح عالی، برای مملکت‌داری استفاده کنیم.

[اصل یک از اصول پیمان‌نامه حقوق کودک: هر فرد زیر ۱۸ سال کودک است.] ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی: سن ازدواج برای دختر ۱۳ سال و برای پسر ۱۵ سال شمسی است. (این ماده بارها تغییر کرده است، سال ۱۳۶۱ حداقل سن ازدواج را از ۱۸ و ۲۰ سال شمسی به ۹ و ۱۵ سال قمری کاهش دادند و سال ۱۳۸۱ مجمع تشخیص مصلحت نظام مجددا این ماده را اصلاح کردند و سن مجاز ازدواج برای دختران را از ۹ به ۱۳ سال و سن ازدواج پسر را از ۱۵ سال قمری به ۱۵ سال شمسی تغییر دادند.)

اما طبق این ماده، همچنان ازدواج دختر قبل از رسیدن به ۱۳ سال و پسر قبل از رسیدن به ۱۵ سال، با اجازه پدر و تشخیص دادگاه مجاز است. آیا از تمامی مشکلات و معضلاتی که توسط پدیده‌ی “کودک‌همسری” گریبان‌گیر استان و کشور شده است اطلاعی دارید؟!

ماده ۱۲۱۰ قانون مدنی: در تبصره دوم اصلاحی این ماده آمده است که اموال صغیر تا زمانی‌که رشدش ثابت نشود به او داده نمی‌شود. (بنابراین یکی از مشکلات حقوقی دخترهایی که زیر ۱۸ سال ازدواج می‌کنند این است که خیلی از آن‌ها حکم رشد ندارند، به عبارت دیگر، با توجه به این که سن رشد در قانون این کشور ۱۸ سالگی است، کودکانی که در ۱۳ سالگی ازدواج می‌کنند، نمی‌توانند مهریه و نفقه را خودشان دریافت کنند و نمی‌توانند به حساب پس‌انداز نیز واریز نمایند. زیرا حتی برای باز کردن حساب بانکی هم باید سن قانونی ۱۸ سال را مدنظر گرفت. سن مسئولیت کیفری برای دختران، ۹ سال تمام قمری (برابر با ۸ سال و ۹ ماه شمسی) و برای پسران، ۱۵ سال تمام قمری (برابر با ۱۴ سال و ۷ ماه شمسی) است.

این مسئله به ویژه با توجه به این‌که مجازات برخی از جرائم در قانون مجازات اسلامی مرگ است، مخالف تعهدات بین‌المللی دولت ایران و به ویژه “کنوانسیون حقوق کودک” می‌باشد.

آیا زمان آن نرسیده است تا با اصلاح بنیادین قوانین، صحن دادگاه‌ها را از ارباب رجوع‌ها و پرونده‌های ریز و درشت خانواده‌، خالی کنید؟!

کلام آخر: ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که کودکانمان، در اوج کودکی، پیر و فرتوت می‌شوند.

#نسترن‌رستمی

۱۴۰۲/۱۱/۱۳

نمایندگان احتمالی مجلس آتی نیز توجه داشته باشید: این یک مطالبه‌ی کاملا جدی است.

ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *