جناب آقای صحرایی استاندار محترم کرمانشاه برای آغاز ماه مهر و شروع سال تحصیلی به یکی از مدارس شهر کرمانشاه رفت و زنگ آغاز سال تحصیلی را به صدا درآورد. او خطاب به دانش آموزان استان کرمانشاه سئوالی را مطرح کردند که بر آن اساس از بارش فکری دانش آموزان برای رشد و تعالی استان استفاده کند که این کار در جای خود قابل تقدیر است. هر چند این سئوال خطاب به دانش آموزان بوده است اما قصد داریم جواب این پرسش را از منظر یک فعال سیاسی و رسانه ای برای استاندار محترم پاسخگو باشیم. هر چند امیدی نیست که استاندار و مدیران زیر مجموعه ایشان وقعی به پاسخ های ارائه شده بگذارند.
جناب اقای صحرایی در ابتدا باید گفته شود که جنابعالی هم هیچ فرقی با سایر استانداران کرمانشاه ندارید و بیش از اقدام عملی به دنبال شوآف(توخالی نمایی، خودنمایی، لاف نمایی) می باشید. بنابراین هیچ امیدی به حل مشکلات روزافزون کرمانشاه نیست.
حرکات نمادین مسئولین و دیگر هیچ….!!!
اکنون جواب سئوالِ اگر من مسئول می بودم ۳ اقدام مهمی که برای رشد و تعالی استان انجام می دادم کدام ها بود:
الف:
- در ابتدا تمامی مشاوران و افرادی که به صورت رسمی و غیر رسمی به من مشورت می دادند را بر کنار می کردم.
- از بین افراد با تجربه و صاحب منصب بازنشسته و دارای تجربه که به دنبال منفعت شخصی نباشند یک تیم انتخاب کرده تا آنها حلقه های بعدی را اضافه کنند. این تیم علاوه بر تجربه مدیریتی باید با استان و نیروهای فعال در آن آشنایی کامل داشته باشند.
- خط و ربط سیاسی را ملاک اصلی قرار نداده و شخصیت ها را بر اساس سلامت نفس و سابقه مثبت آنها انتخاب می کردم. در بین این تیم باید از روانشناسان، جامعه شناسان، اقتصاددانان و حقوقدانان استفاده شود.
- یقینا برای این اقدام تحت فشار قرار می گرفتم که از همان ابتدا به مقامات بالاتر اعلام می کردم که در صورت عدم موافقت و همراهی آنها استعفا خواهم داد.
ب:
- مدیران کل استانی را بر اساس سلامت نفس و سابقه مثبت آنها و با مشورت تیم مشاوران انتخاب خواهند شد و در ابتدا از آنها می خواستم که وضعیت استان را نه آنگونه که مقامات می خواهند بلکه آنگونه که هست را طی یک هفته به من گزارش دهند. ضمنا باید دارای تجربه عملی در آن حوزه بوده و همچنین دارای برنامه ی علمیِ قابل عملیات باشند.
- گزارش تهیه شده را پس از راستی آزمایی به رسانه ها می دادم و در صدا و سیما با مردم به طور شفاف گفتگو می کردم که در چه وضعیتی هستیم و نقشه راه ما اکنون چیست و امسال تا چه نقطه ای پیش خواهیم رفت. منابع آن باید از کجا تامین شود و کمبودها و مشکلات ما چیست.
- در این مرحله هم یقینا فشارهای تازه ای ایجاد خواهد شد. بخصوص از سوی نمایندگان مجلس استان که ناکارآمدی آنها مشخص شده و مطالبات مردمی از آنها افزایش خواهد یافت.
- باید به دنبال راهکاری برای افزایش درآمد استان باشم. یکی از مزیت های مهم این استان مرزی بودن آن است که متاسفانه طی سال های گذشته مرز و درآمدهای حاصل از آن بیشتر به صورت رانت در اختیار متنفذین و نمایندگان بوده است. لذا از این مزیت استان باید به درستی استفاده شود.
- تیم اقتصادی استان را کلا عوض می کردم و بجای آنها مدیرانی که آگاه به علم اقتصاد هستند استفاده کرده و از بین آنها با نفوذترین، با شخصیت ترین، مردمی ترین و باسواد ترین آنها را مدیرکل جذب سرمایه گذاری استان کرده و با استفاده از نفوذ و ارتباط و شناخت از موضوع، بسیاری از موانع سرمایه گذاری در استان را حل می کردم.
بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی رتبه بندی استان ها از نظر شاخص ملی امنیت سرمایه گذاری در پایش پاییز ۱۴۰۱ استان کرمانشاه از ۳۱ استان رتبه ۲۶ را بدست آورده است یعنی جزء ۵ استان بد به لحاظ امنیت سرمایه گذاری هستیم. این آمار برای مدیر آگاه می تواند چراغ راه آینده باشد.
- دو مقوله مهم دیگر «عملکرد دولت» و «ثبات اقتصاد کلان» در گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی وجود دارد که می تواند برای مدیریت ارشد استان حائز اهمیت باشد که متاسفانه در هردو شاخص مهم ذکر شده استان کرمانشاه در بدترین شرایط خود قرار دارد. بر اساس این گزارش استان کرمانشاه در عملکرد مدیران دولت در استان(حال حاضر) رتبه بیست و هفتم و به لحاظ ثبات اقتصاد کلان رتبه سی و یکم را داریم. لذا بر اساس این گزارش ناکارآمدی تیم اقتصادی استان کاملا مشهود است.
- تغییر مشوق های سرمایه گذاری در استان بسیار مهم است زیرا اگر مشوق های کنونی کارایی لازم را داشتند اکنون استان پر از سرمایه گذار بود. بنابراین با ایجاد مشوق های مناسب و با ضمانت اجرایی بالا و کاهش بروکراسی اداری حتما سعی در بهبود شرایط موجود خواهم داشت.
ج:
- اهمیت به کاهش معضلات اجتماعی استان از قبیل جمع آوری معتادین متجاهر، متکدیان و سعی در کاهش واقعی آمارهای معضلات اجتماعی استان از قبیل جرائم مختلف مانند سرقت و اعتیاد( البته لازم به توضیح است متاسفانه آمار جرائم و معضلات اجتماعی محرمانه می باشد و تلاش ما برای بدست آوردن این آمار به جایی ترسید اما بر اساس شنیده های موثق، استان کرمانشاه جزء ۵ استان ابتدایی در وقوع جرائم و معضلات اجتماعی است)، لذا بالا بردن امنیت شهر و استان از طریق قدرت بخشیدن به نیروی انتظامی استان و رفع مشکلات اعتباری این نیرو برای حضور قدرتمند در زمان وقوع مشکلات الزامی است.
- تغییر مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استان و استفاده از شخصیت های با تجربه در حوزه اجتماع و فرهنگ برای رونق دادن به این حوزه و برنامه ریزی برای کاهش آمار آسیب های اجتماعی بر اساس روش های آزموده شده علمی.
- تغییر جدی چهره شهر کرمانشاه و سایر شهرهای استان که نیاز به حضور شهرداران قدرتمند و شورای شهر همراه دارد. متاسفانه کرمانشاه به لحاظ ساختار شهری بسیار زشت و نامناسب است بخصوی مناطق مرزی استان کرمانشاه که نیاز جدی به تغییر دارد.
- ایجاد زمینه گردشگری در استان. متاسفانه برای استان کرمانشاه به غیر برخی از آثار باستانی آن که معروف هستند هیچ انگیزه گردشگری در هموطنان ایجاد نمی کند. لذا با عنایت به مرزی بودن استان و امکان ایجاد بازارچه ها مرزی که اجناس ارزان قیمت را بتوان در آن یافت کرد یقینا می تواند موجب افزایش حضور گردشگران شود.
هر چند حرف بسیار اما نهایتا باید ذکر شود که استاندار باید متقدر باشد. و این اقتدار را باید در انتخاب تیم مدیریتی کارآمد برای استان ارزیابی نمود. متاسفانه به نظر می رسد که استاندار کرمانشاه در حلقه ای محدود شده است که پیام مردم به گوش ایشان نمی رسد. و خود را سرگرم موضوعاتی شاید مهم اما کم اثر برای توسعه استان می نماید. استاندار باید به فکر شرایط معیشتی مردم باشد. جناب آقای استاندار انجام کارهای نمایشی فقط انتظار را از شما بالا می برد و هیچ تاثیری در رفع مشکلات استان ندارد.
مهدی فتاحیان- مدیر مسئول پایگاه خبری لوتوس پرس
دیدگاهتان را بنویسید