رئیس راهور فراجا گفت: برنامه سیاستی کاهش تصادفات گامهای جدی برای ارتقای ایمنی جادهها است. سردار سید تیمور حسینی رئیس راهور فراجا درباره بسته سیاستی مجلس برای کاهش تصادفات طی یادداشتی که در اختیار خبرگزاری مهر قرار داد نوشت: پیامبر اکرم (ص) میفرمایند (ان الناس تثبّتو لم یهلک احد) یعنی اگر مردم شتاب نمیکردند هیچکس […]
رئیس راهور فراجا گفت: برنامه سیاستی کاهش تصادفات گامهای جدی برای ارتقای ایمنی جادهها است.
سردار سید تیمور حسینی رئیس راهور فراجا درباره بسته سیاستی مجلس برای کاهش تصادفات طی یادداشتی که در اختیار خبرگزاری مهر قرار داد نوشت: پیامبر اکرم (ص) میفرمایند (ان الناس تثبّتو لم یهلک احد) یعنی اگر مردم شتاب نمیکردند هیچکس هلاک نمیشد و امام علی (ع) نیزبیان داشتند (الزّلل مع العجل) یعنی عجله با لغزش همراه است.
اخیراٌ بسته سیاستی کاهش تصادفات رانندگی در سال ۱۴۰۳ که نتیجه تحقیقات وزین مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی است را مطالعه میکردم که گزیده سیاستی آن عبارت بود از اینکه: برای کاهشی کردن آمار تصادفات رانندگی، اقدامات زود بازده و مؤثر از جمله تشدید کنترل تخلف سرعت لحظهای و سرعت میانگین در جادهها، ارسال پیامک ثبت تخلف سرعت در لحظه وقوع تخلف و بازدارنده کردن مبلغ جرایم تخلفات حادثه ساز را توصیه میکنند.
پلیس راهور فراجا همواره و به ویژه در دوره جدید از حمایتهای فکری و مطالعاتی تمام ارکان کشوری و لشگری و عموم مردم عزیز استقبال میکند و از اینکه مردم و نمایندگان آنها خود را متولی مسئله فرهنگ ترافیک و ایمنی راه و خودرو میدانند خشنود و سپاسگزار است.
طبق تحقیق ارائه شده مطالعات بینالمللی بیانگر آن است که افزایش ۱۰ درصدی میانگین سرعت به طور متوسط منجر به افزایش ۲۰ درصدی تعداد تصادفات جرحی و افزایش ۴۰ درصدی تصادفات فوتی شده این در حالی است که به جز اثر افزایشی سرعت وسایل نقلیه در شدت تصادفات و صدمات ناشی از آن خطر وقوع تصادف نیز با افزایش سرعت و دامنه تغییرات آن در جادهها افزایش مییابد. همچنین تجربیات بینالمللی نشان داده که کنترل میانگین سرعت وسایل نقلیه مؤثر تر از کنترل نقطهای سرعت از حیث کاهش تخلفات سرعت توسط رانندگان و تشخیص تخلفات توسط پلیس بوده است.
لازم به ذکر است که کاهش سرعت مفهومی انعطاف پذیر و سیال است. مثلاً در جادههای شیب دار و دارای زوایای تند چرخشی و گردشی هر قسمت از جاده سرعت متناسب خود که تابعی از میدان دید و عرض جاده و زمان شب و روز و فصول مختلف سال است را میطلبد. تازه این شرایط در گرو کنترل و سنجش میانگین سرعت از طریق دوربینهای آنلاین و نرم افزارهای هوشمند است و طبق معمول تمام این موارد در گرو بودجه و انسجام مدیریتهای فرابخشی در حوزه راه و ترابری و شهرداریها با مجموعه راهور است.
خوشبختانه با تلاش کارشناسان در حال حاضر کنترل سرعت میانگین و ارسال لحظهای پیامک جرایم تخلفات رانندگی در اکثر جادههای پرتردد کشور همانند خراسان رضوی و محورهای شمال کشور و … در حال انجام است و نتایج خوبی هم در برداشته ولی کاهش سرعت در جادهها نیازمند بررسیهای مجدد کارشناسی و مصوبات شوراهای مربوطه میباشد و این بسته سیاستی که مجلس شورای اسلامی پیگیر آن میباشد با توجه به مطالعات تطبیقی و نتایجی که در سایر کشورها داشته میتواند مقوّم این مسیر باشد.
دیدگاهتان را بنویسید